Løgumkloster Byturnering – afslutningen
De sidste 2 partier i Løgumkloster Byturnering 2026 blev spillet i går aftes. Begge deltagere fra Vojens var i kamp.
Morten Jessen vandt over Vagn Lauritzen, der “skød en buk” og forærede Morten en Springer. Stillingen indbød ikke til øjeblikkelig overgivelse, men Morten spillede sejren i hus.
I det andet parti spillede Helge Andersen Hvid mod Karl Posselt, der forsøgte sig med Hollandsk (1. – f5) mod Helges favoritåbningstræk 1. d4. Karl fik problemer med udviklingen af den hvidfeltede Løber og dermed manglende forbindelse mellem Tårnene, og stille og roligt fik Helge overtaget, så Karl kun kunne forsvare sig. Da Helge fik placeret en garderet Springer på e5, var slaget reelt tabt for Karl.
Helge snuppede først en bonde og trængte herefter ind i Sorts stilling, og Karl måtte give fortabt.
Resultaterne betød, at slutstillingen med en enkelt undtagelse afspejlede styrkeforholdene udtrykt i deltagernes startratingtal. Hans Valdemar Hansen blev bymester 2026, mens Helge Andersen tog 2. præmien. Begge spilleere nåede 4½, men Hans Valdemar havde lidt bedre korrektion.
Bedst placerede spiller under 1800 blev Morten Jessen. Karl og Morten sluttede på en delt 4.-5.-plads og høstede desuden ratinggevinster på henholdsvis 8 og 24 points.
Turneringstabel og partier kan findes her.

